Operators die de iPhone aanbieden hebben geen profijt van het mobiele
succesnummer van Apple. De verkoop van de iPhone heeft deze telecombedrijven
geen groter marktaandeel opgeleverd, geen extra omzet bezorgd en geen
winststijging veroorzaakt.
Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek van Strand Consult, een
Deens adviesbureau.
‘Geen iPhone-effect’
Strand bekeek telecombedrijven in verschillende landen die de iPhone
exclusief aanbieden in combinatie met hun abonnementen. Het gehoopte
iPhone-effect – meer klanten, hogere omzet – blijkt uit te blijven. In
vergelijking met concurrenten stijgen marktaandeel of omzet niet.
"De verkoop van de iPhone levert de operators geen nieuwe klanten op",
zegt topman John Strand in een telefonische reactie.
IPhone-gebruikers leveren wel een hogere omzet per klant op. Daartegenover
staat echter dat de telecomconcerns ook meer kosten maken.
De belbedrijven, zoals T-Mobile in Nederland, geven een flinke korting op de
Apple-telefoon, in de hoop meer klanten aan te trekken, die meer uitgeven
aan bellen en met name aan mobiel internetten. Strand: "Dit kost veel
geld. Er zijn goedkopere manieren om nieuwe klanten binnen te slepen."
Bovendien is het aandeel van iPhone-gebruikers op het totaal van mobiele
bellers klein, ook al doet media-aandacht voor de iPhone soms anders
vermoeden, zo stelt Strand.
Hoge kosten, lage omzetten
Telecomconcerns als AT&T in de VS, SingTel in Zuid-Oost Azië en
TeliaSonera in Scandinavië maken hoge kosten om de iPhone te promoten. De
winstmarge van SingTel, zo zegt Strand Consult, daalde zelfs 3 tot 4
procentpunt vanwege de kosten die de Apple-telefoon met zich meebracht.
Ook lijkt de iPhone omzetten niet te helpen. Volgens Strand is de omzet per
gebruiker van TeliaSonera, dat in Denemarken en Zweden de iPhone verkoopt,
zelfs harder gedaald dan die van directe concurrenten.
T-Mobile Nederland ziet nadelen niet
In Nederland is de iPhone exclusief bij T-Mobile verkrijgbaar. De Nederlandse
markt werd door Strand Consult niet onderzocht.
Het lijkt er echter niet op dat de iPhone het belbedrijf terrein heeft helpen
winnen op concurrenten KPN en Vodafone. Het aantal klanten van T-Mobile is
gestegen in vergelijking met een jaar geleden. Maar niet zo hard als het
klantenbestand van de concurrentie. Ook daalt bij alle aanbieders de omzet
per gebruiker, als gevolg van wettelijke maximumprijzen en onderlinge
concurrentie.
Subsidiëren van toestellen
T-Mobile geeft aan dat het inderdaad kosten maakt om potentiële
iPhone-klanten binnen te lokken. "Het subsidiëren van toestellen is
gebruikelijk in Nederland. En het is nu eenmaal een dure handset",
aldus een T-Mobile zegsvrouw.
Hoeveel het bedrijf toelegt op een verkochte iPhone, wil zij niet kwijt. Ter
vergelijking: zusterbedrijf T-Mobile in Duitsland geeft 317 euro aan
kortingen uit om een iPhone-klant binnen te halen.
"Het hoofddoel is uiteindelijk groei. En het aantrekken van klanten kost
geld. Die investering moet zich op de lange termijn terugverdienen", zo
zegt T-Mobile Nederland.
T-Mobile claimt overigens wel met de iPhone klanten bij concurrenten weg te
lokken. Het bedrijf verkocht volgens de woordvoerder tot nu toe 200.000
Apple-toestellen. "Dat zijn zowel oude T-Mobile-klanten als
overstappers van andere operators." Exacte cijfers van klanten die voor
de iPhone zijn overgestapt, wil T-Mobile niet geven. Het is in ieder geval "meer
dan 10 procent" van de 200.000 iPhone-kopers.
Toch succesvolle telefoon?
Het is onmogelijk te zeggen dat de iPhone een mislukking is. Alleen blijken
telecomconcerns niet te profiteren. Producent Apple wel. Afgelopen kwartaal
verkocht Apple 5,2 miljoen iPhones, wat goed was voor een omzet van 1,7
miljard dollar.
Strand Consult noemt het echter een mythe dat de iPhone een groot marktaandeel
heeft. Gekeken naar het totaal aantal verkochte mobieltjes in het tweede
kwartaal van 2009, 268 miljoen telefoons, is de iPhone inderdaad een
nicheproduct.
Maar vergeleken met andere aanbieders van smartphones, boert Apple wel
degelijk goed. In iets meer dan een jaar tijd groeide Apple uit tot de
nummer drie-aanbieder van internettelefoons, achter RIM (Blackberry) en
Nokia. Volgens onderzoeker Gartner heeft de iPhone onder smartphones
wereldwijd een marktaandeel
van 13,3 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl